AT&T vinder domstolens godkendelse til at købe Time Warner for 85 mia

Fusionen, herunder gæld, ville være den fjerde største aftale, der nogensinde er forsøgt inden for det globale telekom-, medie- og underholdningsrum.

AT&T vinder domstolens godkendelse til at købe Time Warner for milliarderDen planlagte aftale ses som et vendepunkt for en medieindustri, der er blevet ændret af virksomheder som Netflix Inc og Google, der producerer indhold og sælger det online direkte til forbrugerne, uden at det kræver et dyrt kabelabonnement. (Reuters Foto)

AT&T Inc vandt tirsdag godkendelse fra en amerikansk domstol for at købe Time Warner Inc for 85 mia. Dollars uden betingelser, så AT&T kunne konkurrere med internetvirksomheder, der dominerer digital reklame og levere nye indtægtskilder.



Den planlagte aftale ses som et vendepunkt for en medieindustri, der er blevet ændret af virksomheder som Netflix Inc og Google, der producerer indhold og sælger det online direkte til forbrugerne, uden at det kræver et dyrt kabelabonnement. Distributører, herunder kabel-, satellit- og trådløse luftfartsselskaber, ser alle at købe indholdsvirksomheder som en måde at tilføre omsætning på.

Kendelsen kan også få en kaskade af betalings-tv-virksomheder til at købe fjernsyns- og filmskabere, med Comcast Corp's bud på nogle Twenty-First Century Fox Inc-aktiver potentielt de første ud af porten.



Fusionen, herunder gæld, ville være den fjerde største aftale, der nogensinde er forsøgt inden for det globale telekom-, medie- og underholdningsrum, ifølge Thomson Reuters -data. Det ville også være den 12. største aftale i enhver sektor, viste dataene.



Jeg konkluderer, at regeringen ikke har overholdt sin bevisbyrde, sagde byretsdommer Richard Leon til retten. Han kaldte en af ​​regeringens argumenter mod aftalen gossamer tynd.

Dommeren opfordrede i en skarp udtalelse den amerikanske regering til ikke at søge udsættelse af sin kendelse og sagde, at det ville være åbenbart uretfærdigt at gøre det og sandsynligvis ikke ville lykkes.

Aktier i AT&T var omtrent flade i efterhandelshandelen efter beslutningen, mens Time Warner steg mere end 5 procent.



Justitsministeriet anlagde sag om at stoppe aftalen i november 2017 og sagde, at AT & T's ejerskab af både DirecTV og Time Warner ville give AT&T uretfærdig gearing mod rivaliserende kabeludbydere, der var afhængige af Time Warners indhold, såsom CNN og HBO's Game of Thrones.

AT&T i en seks ugers prøveperiode hævdede, at købet af Time Warner ville give det mulighed for at få oplysninger om seere, der er nødvendige for at målrette digital reklame, ligesom Facebook Inc og Alphabet Incs Google allerede gør.

AT&T og andre trådløse operatører skal finde nye indtægtskilder, da mobiltelefonmarkedet stagnerer, og flere kunder opgiver dyre kabel- og satellitpakker til streamingtjenester, de kan se på deres telefoner eller fjernsyn.



Regeringen anslår omkostninger til branchens konkurrenter, såsom Charter Communications Inc, ville stige med $ 580 millioner om året, hvis AT&T ejede Time Warner.

For at dæmpe Trump-administrationens kritik tilbød AT&T at forelægge uoverensstemmelser om priser med andre betalings-tv-selskaber over Turners kanaler til voldgift fra tredjemand. Virksomhederne tilbød endvidere ikke at afbryde programmeringen under voldgift i syv år.



Annonceret i oktober 2016 blev aftalen hurtigt opsagt af Donald Trump, der som kandidat og senere som præsident har været kritisk over for Time Warners CNN og dens dækning.

Inden retssagen startede, sagde AT & T -advokater, at Time Warner -aftalen muligvis er blevet udpeget til håndhævelse af regeringen, men dommer Leon fra den amerikanske distriktsdomstol i District of Columbia afviste deres bud om at tvinge til offentliggørelse af meddelelser fra Det Hvide Hus, der muligvis kunne have belyst sagen.



Handlen kostede AT & Ts største lobbyist, Bob Quinn, sit job i maj, efter at det blev offentligt, at AT&T havde betalt Trumps personlige advokat Michael Cohen $ 600.000 for råd om at vinde godkendelse.

Kendelsen kan også have konsekvenser for CBS Corp's potentielle tilknytning til Viacom Inc, hvilket allerede er usikkert på grund af en retssag mellem CBS's kontrollerende aktionær, Shari Redstone, og dets bestyrelse.